L'espai psicològic al nostre país ha estat configurant progressivament des dels anys setanta i gràcies a la confluència de les tradicions disciplinaris i professionals, incloent-hi, en una banda, la psicologia de l'educació i Psicologia de la instrucció i l'escola i d'altra banda, la didàctica, educativa i orientació professional i Pedagogia terapèutica. Seu reconeixement institucional s'ha vist afavorida pels processos de transformació i els canvis que han afectat el sistema educatiu del nostre país amb la LOGSE.
Les perspectives de futur de la psicologia de l'escola depenen en gran mesura la consolidació i el desenvolupament d'un espai amb una dinàmica de treball, recerca i reflexió tant teòrica com pràctica.
El mateix es pot esperar, com està passant en altres països, la progressiva incorporació de la psicologia de l'escola professional a altres àrees de treball, no només relacionats amb l'educació escolar.
La meva tutora i psicòloga
del Centre està en aquest moment donant suport i orientació per tal de realitzar
el projecte educatiu i correlativament la seva metodologia basada en la intel·ligència
emocional. Però que entenem per intel·ligència emocional? Perquè basar la metodologia
en aquest aspecte?
De tot el material que em
va deixar per llegir i poder obtenir uns coneixements he tret el que
considerava que a mode de presentació podia explicar el concepte de intel·ligència
emocional. A més, he afegit un vídeo explicatiu on apareix Goleman tractant
aquest tema.
La intel·ligència emocional engloba totes les capacitats que ens permeten
resoldre problemes relacionats amb els sentiments i les emocions. Per a ser més
feliços es més important saber desxifrar allò què ens passa que tenir
emmagatzemat molts coneixements i no fer ús d’aquests. L’educació emocional
busca el creixement integral de les persones per a poder aconseguir un major
benestar a la vida ( Moreno, 2001)
El nen/a és capaç de reconèixer
emocions positives des dels primers mesos de vida. Les emocions infantils són
mes riques del que els nens i nenes són capaces d’expressar. Manifesten empatia
respecte a les emocions d’altres ( 1-3 anys) com són l’alegria, la tristesa, la
ira i la por.
Les funcions de les
emocions poden situar-se a dos nivells; la sensibilitat emocional i la resposta
emocional, són aquestes ultimes les que guien, organitzen la conducta, tenint
un paper rellevant en la infància com a senyals comunicatives. Cal tenir en
compte que tenim dos ments, una que pensa i una altra que sent. ( Goleman,
1995)
Quan els nens i nenes
aprenen i dominen les habilitats socials i emocionals, aquest fet els ajuda no
només a l’escola, sinó també en tots els àmbits, si la família i els fills practiquen
i utilitzen aquestes habilitats en casa, els efectes són doblement positius (
Lantieri, 2009)
Considero que a tots i totes els/les implicats/ades amb el món de la psicopedagogia, se'ns planteja la següent qüestió: Quina és la diferència que n'hi ha entre l'assessorament i l'orientació?
Parlem del mateix? És la mateixa figura la de l'assessor que la de l'orientador? Doncs m'agradaria establir unes diferències respecte a aquest tema.
ORIENTACIÓ
ASSESSORAMENT
ORIGEN
Orientació
Assessorament (servicio, apoyo, ayuda…)
PRÁCTICA
Directe: Amb la persona o grup de persones implicades que tenen el "problema".
Indirecte: Amb professors/es o membres de la comunitat educativa
RELACIÓ
Asimètric.
Horitzontalitat
COMUNICACIÓ
Unidireccionalitat
Bidireccionalitat
OBJECTIU
Resolució de problèmes
Capacitació assessors/asesorados
Des de la meva perspectiva la diferència es troba en el tipus de relacions que es mantenen entre els agents implicats; però que actualment, aquestes diferències són difuses ja que amb les meves pràctiques crec que les barreres no són tan rígides i que per tant el que estic desenvolupant al Centre on faig el PCR1 engloba tant l'orientació com l'assessorament.
Mentre que altres companys/es estaran desenvolupan les seves pràctiques analitzant i prenent consciència de casos i "dificultats" de nens i nenes, la meva pràctica gira al voltant de la metodologia i d' aspectes organitzatius del Centre com poden ser els criteris d'avaluació tenint com a base la intel-ligència emocional i l'elaboració de l'entrevista que es realitza al començament del curs sota aquest criteris i principis.
El primer que vam fer, era escoltar totes les propostes que les mestres de l'escola tenien per a modificar l'entrevista i poder adaptar-la a les necessitats reals. Les seves propostes giraven entorn a les
següents qüestions:
Hi havien tres entrevistes
diferents segons l’edat de matriculació i elles consideraven que hauria d’haver
una, encara fos més llarga i que pogués tenir tots els aspectes importants i
rellevants dels nens i nenes de 0 a 3 anys.
Calia adaptar l’entrevista als
diferents i actuals nuclis familiars ( fins ara si la mare o el pare convivien amb
una parella no apareixen els seus dades
a l’entrevista).
No es tenia en compte els
diferents membres de la família que convivien amb el nen o nena ( iaia, iaio,
etc) i quines i com eren les seves relacions.
Es considera que apart de la
informació apareguda a l’entrevista referent a l’alimentació, seria interesant
tenir un document apart al menjador amb la informació concreta per tenir-la més
a mà.
Tampoc apareixien a l’entrevista
els aspectes relacionats amb l’oci del nen/a com pot ser les hores de
televisió, si hi ha o no selecció de programes, entre altres aspectes.
Es va veure la necessitat d’ampliar
l’apartat de les relacions socials.
Sobretot volien una entrevista que
pogués ser actualitzada i tingues una utilitat durant tot el temps que el nen/a
estigues a l’escola.
Cal dir que durant la confecció de l'entrevista vam tenir en compte totes les opinions de les mestres, ja que eren elles les que l'haurien de dur a terme amb les famílies. Una vegada presentada la proposta, vam proposar fer dues entrevistes. És a dir, una primera per a la recollida de dades personals i altres dades referits a la salut per a començar amb el nen o nena, i després de dues setmanes acabar l'entrevista sencera. Així d'aquest forma elles també tindrien informació degut a l'observació a l'aula que la podríem compartir amb la família o bé preguntar aspectes que elles consideraven rellevants.
Durant la setmana del 23 al 25 de Setembre, vaig anar a "La Casita Encantada" per a veure les instalacions i poder conèixer els nens i les nenes que es resten a l'escola després de la jornada "normal" lectiva. Així vaig poder observar com eren les aules i totes les instalacions, així com el tipus de material que tenen a les classes; totes les aules tenen dintre uns serveis adaptats per als nens i nenes.
El centre té 5 aules amb la següent ràtio:
1 de 0-1 anys ( 8 nens/es com a màxim)
2 aules de 1-2 anys ( 13 nens/es per aula)
2 aules de 2-3 anys ( 20 nens/es per aula).
Es té en compte la reducció de ràtio si assisteix un/a nen/a amb necessitats especials, però en aquest moment no és el cas; ja que encara que hi ha un nen amb hipotonia muscular a les cames, aquest rep l'atenció del Centre d'Estimulació Primerenca de la població d'Oriola.
AULA 1-2 ANYS
El centre es distribueix en una sola planta, encara que el menjador es troba a una planta superior per la qual es pot accedir a través d'una escala dins d'una de les aules de 2 a 3 anys.
MENJADOR
L'esmorç el porten les families, pero la gran majoria dels nens i nenes que menjen a l'escola tant el dinar com el berenar es fa a un bar que hi ha al costat de l'escola que només obri pel matí per fer el menjar per a l'escola. Té un menu setmanal, amb una alimentació equilibrada i a més, el menjar està adaptat a l'edat del/la nen/a.
Al costat del menjador tenen una sala per a poder dormir i descansar els nens i les nenes després de dinar, s'ha de dir que es respecta estrictament tant el temp del nen/a com les seves necessitats.
SALA PER AL DESCANS
Si l'espai interior és important, també ho és l'exterior. Els nens i nenes entren a l'escola per una porta que serveix també com a racó temàtic depenent el que treballen en eixe moment les mestres. En aquest cas com que estan treballant la tardor l'aprofiten per a penjar ( es podrà veure a la foto també decoració de Halloween) tant decoració que té l'escola com els treballs que han fet els nens i nenes de l'escola.
RACÓ TEMÀTIC
Per a finalitzar la presentació dels espais, cal destacar que dintre de l'escola tenen un pati interior on els nens i nenes ixen a jugar. En aquest espai hi ha material de joc adaptat a les diferents edats.